ویروس کرونا بر حس چشایی و بویایی شما تأثیر می گذارد

اول  آوریل 2020 - محققان انگلیسی اعلام كردند كه از بین رفتن حس چشایی و بویایی می تواند نشانه ای از ویروس كرونا باشد. محققان کالج کینگ لندن با بررسی علائم بیش از 400000 نفر از طریق یک برنامه ی نرم افزاری، میزان بالای از دست رفتن حس چشایی و بویایی را در بین افرادی که مشکوک به ویروس کرونا بودند، کشف کردند.

با این وجود از دست دادن حس بویایی و چشایی همچنین علامت شایعی از سایر عفونتهای تنفسی مانند آنفولانزا یا حتی سرماخوردگی است. به نظر می رسد تب و سرفه ی مداوم هنوز هم مهمترین علائم بیماری کووید -19 هستند. اگر طعم غذای خود را بخوبی حس نمی کنید، به این معنی نیست که شما حتما به این بیماری مبتلا هستید، ممکن است به دلیل گرفتگی یا آب ریزش معمولی بینی یا حساسیت در فصل بهار باشد. 53 درصد از پاسخ دهندگان، گزارش دادند كه دچار خستگی هستند، 29 درصد دارای سرفه مداوم ، 28 درصد دچار تنگی نفس و 18 درصد حس چشایی و بویایی خود را از دست داده بودند.

از 400000 نفر ، فقط 1770 نفر  آزمایش COVID-19 را انجام داده بودند و از این تعداد، نتیجه فقط برای 579 نفر مثبت بود. 59 درصد از این 579 نفر، حس چشایی و بویایی خود را از دست داده بودند.

سازمان بهداشت جهانی و بهداشت عمومی انگلیس هنوز فقدان حس چشایی و بویایی را به لیست علائم کرونا ویروس اضافه نکرده اند، اما کارشناسان امیدوار هستند که با در نظر گرفتن این موضوع در کنار سایر علائم، تشخیص این بیماری که در سراسر جهان شیوع یافته است، بهبود یابد.

محقق برجسته ، پروفسور تایم اسپکتور گفت: بر اساس داده های ما، اگر از دست دادن حس چشایی و بویایی با سایر علائم آلودگی به این ویروس همراه باشد، احتمال ابتلای فرد به Covid-19 سه برابر بیشتر خواهد بود.

مانند همیشه شما می توانید با مراجعه به وب سایت salamat.gov.ir در غربالگری آنلاین شرکت کنید. پس از پاسخ به سوالات در این وب سایت چنانچه شما مشکوک به کرونا باشید با شماره ی 4030 با شما تماس گرفته می شود تا راهنمایی های بعدی برای مراجعه به درمانگاه بمنظور دریافت دارو یا در صورت نیاز برای بستری به شما داده شود. شما می توانید با مراجعه به مراجع معتبر از آخرین دستورالعمل ها برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به این ویروس آگاه شوید و خود را ایمن نگاه دارید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/apr/how-coronavirus-affects-your-sense-of-smell-and-taste.html